top of page
  • holdingliat

צוואות ויפו כח מתמשך

עוד מראשית הפילוסופיה היוונית, נהגו בני האדם להרהר ברעיון חיי הנצח. רובכם וודאי זוכרים את "אבן החכמים" מסדרת ספרי הקאלט הארי פוטר. עם זאת, בימינו רעיון זה נשאר בגדר רעיון, ולא ניתן לברוח מהידיעה שיבוא היום בו נפרד לשלום מן העולם הזה.

ובכן, למרות שזוהי מחשבה לא נעימה ואף מפחידה, עלינו להתכונן לרגע הזה - בכדי לא להשאיר כאוס ליורשינו היקרים. האחריות שלנו ושל הורינו היא להכין מראש את ההנחיות והכללים שידריכו את המשפחה כיצד לפעול במקרים אלו. כיום במדינת ישראל ישנן שתי דרכים יעילות מאוד לעשות זאת, בדמות צוואות וייפוי כוח מתמשך.

בואו נתחיל מהשוני ביניהן. מטרת הצוואה היא להנחות את המשפחה כיצד להסדיר את הירושה לאחר לכתו של בן המשפחה. חשיבותה נעוצה בעיקר במניעת סכסוכי רכוש בין בני המשפחה, ובקיום רצונו של המנוח. הצוואה למעשה משלימה את היפוי כח מתמשך. מטרת ייפוי הכוח המתמשך היא להעניק סמכות ולהנחות את המשפחה כיצד לפעול ולקבל החלטות עבור אדם שאיבד את שיקול דעתו. זהו מסמך משפטי המאפשר להורים שלכם (או לכם) לתת הנחיות למקרה שהם יאבדו את יכולת השיפוט שלהם. כך יכול אדם לוודא שמיופה הכוח יפעל בהתאם לרצונו במידה והוא אינו כשיר לקבל החלטות, ויוכל לבצע פעולות בשמו. בכדי להבטיח הזדקנות מיטבית ומסודרת, עבור האדם ועבור משפחתו - חשוב לבצע את שני המסמכים האלו. הם יחדיו מרכיבים את החבילה השלמה שתבטיח שקט וסדר למשפחה.


מדוע כל כך חשוב לבצע ייפוי כוח מתמשך?


אתן דוגמא - במידה וההורה שלכם יאבד את יכולת השיפוט שלו, חשבון הבנק שלו ינעל ולא תוכלו להשתמש בכספו אפילו בשביל לממן עבורו מטפלת סיעודית. הדבר נכון גם עבור קבלת החלטות רפואיות עבור ההורה, ולמען האמת לכל תחום בו תצטרכו לקבל החלטה בשמו. בכדי להמנע ממצבים כאלה - עליכם לעשות ייפוי כוח מתמשך.


בעת ביצוע ייפוי הכוח, ההורה (או מייפה הכוח) יכול להגדיר בדיוק את התחומים בהם הוא רוצה לתת כוח ולמי. בין אם זה בתחום הכלכלי, הרפואי או בכל תחום שיבחר - מייפה הכוח מחליט האם הוא מעניק סמכות למיופה הכוח או לא, וכיצד בדיוק לפעול בכל מקרה שעלול להופיע בתחום הזה.


היתרון המרכזי של ייפוי הכוח על אפוטרופסות הוא שלא תהיו חייבים להגיש דוחות כל שנה לאפוטרופוס הכללי. תוכלו לפעול בדיוק כמו שההורה שלכם ביקש, ללא יתר בירוקרטיה.



כיצד לבצע ייפוי כוח מתמשך? את ייפוי הכוח מבצעים מייפה הכוח ומיופה הכוח בצוותא עם עורך דין, שימו לב שלא כל עורכי הדין רשאים לחתום על מסמך ייפוי כוח מתמשך, אלא רק אלו המוסמכים לכך. כמו כן, חשוב לוודא שהעו"ד ניטרלי. על מייפה הכוח להיות כשיר משפטית לקבל החלטות, ומודע באופו מלא למשמעות של ביצוע ייפוי הכוח המתמשך. ייפוי הכוח המתמשך יכנס לתוקף ברגע שגריאטר יגדיר את מייפה הכוח כחסר כשירות לקבל החלטות בצלילות דעת. על חשיבותה של צוואה אין צורך להרחיב, נכון?

וודאי שמעתם מספיק סיפורים מצערים על בני משפחה שהסתכסכו לאחר וויכוחים על חלוקת הירושה. בכדי לוודא חלוקה מסודרת ובהתאם לרצון המנוח - עליו להגדיר מראש את חוקי חלוקת עזבונו. במידה ולא תערך צוואה - יחולק הרכוש בין היורשים על פי דין ובהתאם לחוק הירושה.



ישנם ארבעה סוגים של צוואות. צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים, צוואה בעל פה וצוואה בפני רשות. כל אחת מהצוואות היא בעלת כוח על פי חוק, ובשלושת הראשונות אין צורך בעורך דין או בהגשת הצוואה באופן רשמי. עם זאת, חשוב להדגיש כי צוואות אלו מתאימות במידה והצוואה פשוטה וברורה מאוד, ושקיים סיכוי קטן מאוד שהיא תעורר התנגדות או מחלוקת על ידי היורשים. במידה ותרצו לערוך צוואה מסודרת וחד משמעית, עליכם לפנות לעו"ד. כך לא תשאירו מקום לספקות או לפרשנות שתעורר מחלוקות בין בני המשפחה. בכדי להבטיח הזדקנות שקטה ומסודרת - אני ממליצה שתוודאו ששני המסמכים החשובים האלו קיימים עבורכם או עבור ההורים שלכם.


צרו איתי קשר במידה ותרצו לשמוע מידע נוסף, או לקבל מידע על עורכי דין מומלצים עבור ביצוע צוואות או ייפוי כוח מתמשך.


להלן סרטון המסביר תהליך ביפוי כח מתמשך:




רק בריאות לכולם, ליאת.




פוסטים קשורים

הצג הכול

קבוצת הורים

הצטרפ/י

יצירת קשר

שלח/י הודעה

מייל

שלח/י

חייג

‭‭‭052-6868540

זה המקום להשאיר פרטים כדי שנוכל ליצור קשר, להכיר ולסייע.

ליאת כהן - עובדת סוציאלית

הפנייה נישלחה בהצלחה

מלאו את הפרטים ליצירת קשר

bottom of page