top of page
  • holdingliat

כיצד לזהות אלצייהמר בשלב מוקדם ?

עודכן: 21 בנוב׳ 2021



מחלת האלצהיימר היא אחת מהחששות הגדולים ביותר של כל מי שקרוב לאדם מבוגר. המחלה גורמת לירידה בתפקוד הקוגנטיבי, תחילה ביכולת הזכרון ולאחר מכן גם בתפקודים אחרים וחשובים של המוח, עד לפגיעה ביכולות המוטוריות והתפקודיות. לכן חשוב לזהות את המחלה בשלב מוקדם, על מנת להאט את ההתדרדרות של האדם שחלה במחלה מאתגרת זו.

אפרט בקצרה את חמשת השלבים של התפרצות המחלה, בכדי שתוכלו לזהות אותה בשלב המוקדם ביותר:

1. השלב הראשון - ירידה קלה ביכולת הזכרון: בתחילתה, המחלה גורמת לפגיעה בזכרון לטווח הקצר וביכולת הלמידה. בדרך כלל אנשים משייכים את הירידה הקלה ביכולת הקוגנטיבית להזדקנות, ולכן לא פונים לקבלת טיפול רפואי. לכן חשוב לזכור - אם יש ספק אין ספק! פנו לאבחון רפואי כמה שיותר מהר. אמנם אי אפשר לרפא את המחלה, אך ניתן להאט את קצב ההתדרדרות בצורה משמעותית.

2. השלב השני - ירידה ביכולות התפקוד: בשלב זה הזכרון נפגע בצורה יותר משמעותית. בנוסף, חלה התדרדרות ביכולת ההתמצאות ובתפקוד הכללי, ואף עלולים להופיע תסמיני חרדה ודכאון. דוגמאות: קושי בניהול תשלומים, חזרה על שאלות ואיטיות מחשבתית ומוטורית הם תסמינים נפוצים לשלב זה. משך הזמן הממוצע לשלב זה הוא כשנתיים.

3. השלב השלישי - השלב הסיעודי: גם כאן תחול החמרה נוספת ביכולת הזכרון. בנוסף, תפגע יכולת החשיבה ויכולת ביצוע פעולות כמו להתקלח או להתלבש. בשלב זה האדם החולה יתקשה לזהות אנשים. חלק מהחולים אף יחוו הזיות, יתנהגו בצורה מסוכנת ויאבדו שליטה בסוגרים. רוב החולים צריכים עזרה סיעודית בשלב זה על מנת להמשיך לתפקד. משך הזמן הממוצע לשלב זה הוא כשנה וחצי.

4. השלב הרביעי - איבוד אופי: כמו בכל שלב, יכולת הזכרון תפגע עוד יותר, עד לבלבול מוחלט של החולה וחוסר מודעות לעברו ולסביבתו. גם כושר התנועה יפגע קשות, והחולה יאבד יכולת לשלוט על הסוגרים. השינוי החמור ביותר הוא באישיות - בשלב זה כבר אין לחולה יכולת לתקשר עם הסביבה, והדכאון והחרדה עלולים להשתלט על האופי שלו. משך הזמן הממוצע לשלב זה הוא כשנתיים וחצי.

5. השלב החמישי - חוסר יכולת תפקוד כללית: בשלב זה, החולה אינו מסוגל לתקשר ולזוז בכוחות עצמו. בעקבות פגיעה במרכז הרעב במוח, החולה יאבד את תחושת הרעב ועלול להגיע למצב של תת תזונה. החולה יהיה בסיכון גבוה לחלות בדלקת ריאות ולסבול מזיהומים. פצעי לחץ עלולים להתפתח בעקבות החלשות המערכת החיסונית. משך הזמן הממוצע לשלב זה הוא גם כשנתיים וחצי.

התדרדרות המחלה שונה אצל כל אדם, ונמשכת בין 4 ל20 שנים. כזכור, כיום אין תרופה נגד המחלה, אך קיימים טיפולים רבים להאטת קצב ההתדרדרות. לכן אני מבקשת - במידה ויש חשש, אפילו הקל ביותר, אל תהססו ופנו מיד לאבחון רפואי. סמכו על התחושות שלכם, אתם מכירים את האדם הקרוב לכם בצורה הטובה ביותר, ולכן במידת הצורך התעקשו על אבחון חוזר.

מאחלת לכם שלעולם לא תזדקקו למידע זה, אך במידה וכן, זכרו שאבחון מוקדם הוא התרופה הטובה ביותר שיש לרפואה להציע כיום. כמובן שאני פה בשבילכם לכל דבר.

רק בריאות לכולם ליאת.

פוסטים קשורים

הצג הכול

קבוצת הורים

הצטרפ/י

יצירת קשר

שלח/י הודעה

מייל

שלח/י

חייג

‭‭‭052-6868540

זה המקום להשאיר פרטים כדי שנוכל ליצור קשר, להכיר ולסייע.

ליאת כהן - עובדת סוציאלית

הפנייה נישלחה בהצלחה

מלאו את הפרטים ליצירת קשר

bottom of page