top of page
  • holdingliat

המדריך לזכויות לניצולי שואה

כולנו יודעים מה נאלצו לעבור ניצולי השואה. סיפוריהם ניצבים כנס בתרבות היהודית-ישראלית, ובדרכים רבות עוד מכתיבים את דרכי הפעולה והחשיבה של מדינת ישראל ותושביה.


עוד בשנות ה-60 התחילו הניסיונות להקל על חייהם של השורדים באמצעות תוכניות פיצויים שונות. הוותיקים בינינו ודאי יזכרו את תקופת "הסכם השילומים", שעוררה מחלוקת גדולה בקרב המדינה. גם כעת אנו חוזים בהתפתחויות שונות בנושא זה, כמו החלטת ממשלת גרמניה להכיר בערים נוספות ברחבי אירופה כגטו פתוח. להחלטה זו יש ערך היסטורי-תרבותי חשוב, אך גם היבט כלכלי משמעותי בדמות פיצויים בהיקף של 600 מיליון ש"ח לניצולים ויורשיהם מהערים שהוגדרו כגטו פתוח. בל נשכח את החלטת ממשלת פולין להגביל תביעות להשבת רכוש של שורדי שואה, דבר שהוביל להידרדרות היחסים הדיפלומטים בין מדינת ישראל לפולין. ניכר כי נושא הפיצויים עבור ניצולי שואה עדיין מגלם תפקיד חשוב, גם בימינו אנו. זו טעות להתייחס רק לפן הכלכלי של נושא זה, מאחר ומאחורי הפיצויים הכספיים עומד עקרון משמעותי בהרבה - ההכרה בעוול הנעשה לניצולי השואה.


בין הזכויות המגיעות היום לניצולי השואה, ניתן לציין את אלו המוענקות על ידי מדינות חוץ:


רנטה ע"פ קרן סעיף 2 של ועידת התביעות - קצבה המשולמת אחת לשלושה חודשים עבור ניצולים אזרחי ישראל, על פי הקריטריונים שנקבעו על ידי ממשלת גרמניה.


רנטה בגין עבודה ללא כפייה בגטו - קצבת זקנה חודשית המשולמת על ידי גרמניה, גם עבור הניצולים שבשואה עבדו "ללא כפייה", בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי ממשלת גרמניה.






רנטה פולנית - קצבה חודשית הניתנת לניצולי שואה פולנים בהתאם לקריטריונים של ממשלת פולין.


מענק היתומים הצרפתיים - מענק או קצבה חודשית הניתנים ליתומים מצרפת, בהתאם לקריטריונים של ממשלת צרפת.


אך תודה לאל, ובניגוד לימי "הסכם השילומים", כיום מדינת ישראל נמצאת במצב בו היא מסוגלת לעמוד לצד אזרחיה ניצולי השואה, ללא תלות במדינות אחרות.

בימים אלו, מציעה מדינת ישראל מגוון רחב של זכויות הניתנות במיוחד לניצולים, ומנסה להעניק להם את האפשרות להזדקן בכבוד, בעזרת סיוע שוטף מהמדינה.


"קצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים", "קצבה לפי חוק יוצאי מחנות וגטאות", "קצבה לפי חוק נכי המלחמה בנאצים", הן רק חלק מהקצבאות הניתנות על ידי "הרשות לזכויות ניצולי השואה", ומשולמות באופן חודשי. ניצולי שואה זכאים גם לקבלת מענקים שנתיים וחד פעמיים שונים, בהתאם לקריטריונים.


בנוסף לקצבאות השונות ולמענקים, זכאים שורדי השואה להטבות שונות במיוחד עבורם, הניתנות כתוספת להטבות ולקצבאות להן זכאים כלל הקשישים והסיעודיים במדינת ישראל.


הדוגמא הבולטת ביותר היא הרחבת שעות סיעוד מטעם ביטוח לאומי.

בנוסף לגמלת הסיעוד הרגילה, ניצולי שואה זכאים לעד 9 שעות סיעוד נוספות. שעות הסיעוד הנוספות מתקבלות ללא קשר לגמלת הסיעוד הרגילה.


דוגמא נוספת היא בונוס שעות סיעוד לאחר אשפוז.

לאחר אשפוז, זכאים ניצולי שואה לקבל עד 50 שעות סיעוד נוספות לאורך חודשיים, וניתן גם לאחר אשפוז של יום אחד בלבד. שימו לב שעל מנת לקבל את השעות הנוספות, על המשפחה לבקש אותה עוד במהלך האשפוז.


ניצולי שואה זכאים גם לבונוס שעות סיעוד מיוחדות.

בונוס זה קרוי "סולם בקהילה". הוא מיועד לקשישים הנמצאים במשבר או חולי, ומקנה להם עד 50 שעות סיעוד נוספות למשך חודשיים, גם ללא אשפוז בבית חולים. מטרת הבונוס היא למנוע התדרדרות בתפקודו ובבריאותו של ניצול השואה.


מעבר לשעות סיעוד, ניתן לציין את פרויקט "מחוברים" המאפשר לניצולי שואה העומדים בתנאים לקבל מחשב ושירותי אינטרנט ללא תשלום, בצוותא עם מתנדב שיגיע לביתם באופן קבוע בכדי לעזור להם ללמוד את הטכנולוגיה.


כדאי להכיר גם את פרויקט "רואים טוב", המספק משקפי ראייה לניצולי שואה נזקקים ללא תשלום. בנוסף, הקרן לנפגעי השואה בצוותא עם משרד הבינוי והשיכון החלו בפרויקט של שיפוץ בתיהם של שורדי שואה בהתאם לצרכיהם.


כפי שניתן להבין מהכתבה, ישנן זכויות והטבות רבות המגיעות לניצולי השואה. הבעיות המרכזיות המונעת מהם לממש את הזכויות המגיעות להם הן הבירוקרטיה וחוסר הידע הנדרש בשביל להכיר את כל הזכויות ולבצע את התהליכים הנדרשים בשביל לקבלם.


לכן אנו בהולדינג עומדים לצד ניצולי השואה, ומציעים תמיכה והדרכה במימוש הזכויות מול משרד האוצר, הוועדה לתביעות, ושאר הגורמים המציעים הטבות עבור הניצולים.

ובמידה והשורדים זקוקים לכל צורך שלא מוצע עבורם דרך הטבה רשמית - אנו פועלים למציאת פתרונות דרך עמותות וגופים שונים. העיקר שלא יישארו ללא מענה לצורך שלהם.


וכמובן, תמיד ניתן לפנות אלינו לתמיכה רגשית ולליווי צמוד בנושאים הקשורים לעולם הסיעוד. מיצוי זכויות המגיעות לכלל הקשישים, הוצאת היתר והעסקת עובדים זרים, תיווך לבתי אבות ודיור מוגן ותיווך בין הניצולים לאנשי מקצוע מומלצים בתחום הסיעוד. אלו רק חלק מהשירותים שאנו מציעים עבורם, בשירות אישי ובמחירים מיוחדים רק עבור שורדי השואה. אנו כאן לצד הניצולים, ונשמח לעזור בכל דרך.

שורדי שואה

70 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

קבוצת הורים

הצטרפ/י

יצירת קשר

שלח/י הודעה

מייל

שלח/י

חייג

‭‭‭052-6868540

זה המקום להשאיר פרטים כדי שנוכל ליצור קשר, להכיר ולסייע.

ליאת כהן - עובדת סוציאלית

הפנייה נישלחה בהצלחה

מלאו את הפרטים ליצירת קשר

bottom of page