top of page
  • holdingliat

ארבעה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם שינויי התנהגות של קרוב משפחה דמנטי/אלצהיימר

עודכן: 21 בנוב׳ 2021

ארבעה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם שינויי התנהגות של קרוב משפחה דמנטי:

🚩 חוזר על שאלה פעמים רבות.

🚩 מסרב לאכול.

🚩 מתנהג בצורה מינית לא נאותה.

🚩 מסרב להתקלח.



כל מי שמטפל בבן משפחה דימנטי או חולה אלצהיימר מכיר את הקושי בשינויי ההתנהגות של בן המשפחה - מסירוב להתקלח ועד התנהגות מינית לא נאותה.

הנה ארבעה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם הורה או בן זוג דימנטי.


היי, שמי ליאת כהן, עובדת סוציאלית - מייסדת ומנהלת חברת הולדינג, חברה לפתרונות וניהול תיקים בעולם הסיעוד.


היום אתן טיפים להתמודדות עם ארבעה התנהגויות שכיחות, כחלק משבוע תמיכה בנושא דימנציה ואלצהיימר - חזרה על שאלה פעמים רבות, סירוב לאכול, התנהגות מינית לא נאותה וסירוב להתקלח.


טיפ ראשון - מה עושים כשאדם דימנטי חוזר על אותה שאלה?


הנה כמה כללים שיעזרו לכם:

1. ענו במשפט קצר ככל האפשר. דימנטים נוהגים לאבד קשב מאוד מהר, ולכן כדאי לענות להם תשובה קצרה ועניינית ככל האפשר.

2. ענו על תשובות בבטחון. לרוב אדם דימנטי מרגיש חוסר וודאות לגבי סביבתו, ולכן הוא פונה אלינו. הבינו שלעיתים כאשר הוא חוזר על אותה שאלה הוא בעצם מחפש פתרון לחוסר הוודאות שלו. השתדלו לענות בבטחון ולהמנע ממילים כמו "כנראה" "אולי" או "אני חושב ש..."

3. נסו להבין מה עומד מאחורי השאלה. לדוגמה - אם אדם דימנטי שואל שוב ושוב "מה השעה", יכול להיות שהוא מנסה להבין האם הגיע הזמן לצאת מהבית לפעילות שהוא נוהג לעשות, או שהוא עייף ורוצה ללכת לישון (אם יש לך דוגמה יותר ראויה תחליפי. בסרטון היא נתנה דוגמה של דימנטי ששואל "איזה יום היום?" בתקופת הקורונה מאחר והוא רגיל ללכת למרכז יום אבל בגלל הקורונה המרכז סגור והוא אינו מבין למה לא הולכים...)

4. דעו לקחת פסקי זמן. במידה ואתם מותשים והאדם הדימנטי ממשיך לחזור על אותה שאלה, קחו פסק זמן, אזרו כוחות וחזרו אליו מחויכים ורגועים.


טיפ שני - כיצד לעזור לאדם דימנטי לאכול?


1. השתדלו לשמור על שעות אוכל קבועות ושגרתיות

2. הגישו להם מאכלים מוכרים ואהובים. אדם דימנטי שרואה אוכל לא מוכר עלול לא להבין מה מונח לפניו. זכרו כי הוא אדם מבולבל השרוי בחוסר בטחון, לכן שמירה על דברים המוכרים לו תמיד יקלו עליו ועליכם, לא רק באוכל.

3. השתדלו לשמור על שולחן נקי ככל האפשר. ריבוי מאכלים ופריטים על השולחן עלולה להיות סיבה לבלבול ולחוסר רצון לאכול.

4. נסו להשמיע מוזיקה מוכרת ואהובה בזמן האוכל.


טיפ שלישי - כיצד להגיב להתנהגות מינית לא נאותה?


1. העבירו מסר ברור, בעיקר בעזרת שפת גוף. הדימנציה גורמת לירידה בהבנת שפה מילולית, ולכן אנו נבהיר את המסר שלנו בעזרת טון דיבור תקיף ומלא בטחון, הבעת פנים חמורה ושפת גוף לא מרוצה. אם לא תבהירו לו בעזרת כל אמצעים עד כמה המעשה שלו חמור - הוא פשוט לא ידע. זכרו כי הדינמציה פוגעת בהבנה החברתית, ולכן אנו צריכים לשים גבולות ברורים.

2. שמרו על משפטים קצרים וברורים. "לא, אסור!" "אל תעשה את זה" וכדומה. כפי שאמרנו בטיפ הראשון, האדם הדימנטי יתקשה להבין מסרים ארוכים, במיוחד כאלה שמבוססים על מוסר ועל הסכמים חברתיים. לכן אנו נשמור על משפטים מתומצתים ללא הסברים, כאלה שלא משאירים מקום לטעויות.

3. המנעו מצעקות והשפלה, אין צורך בכך. שמרו על תקיפות אך דברו ברוגע והקפידו על מסר ברור.

4. שמרו על מרחק פיזי לאחר המקרה. קחו כמה צעדים אחורה, והעבירו את המסר. אל תשארו קרובים מאחר וזה עלול לשדר מסרים סותרים ביחס להבנתו של האדם הדימנטי כמובן.


טיפ רביעי - כיצד לעזור לאדם דימנטי להתקלח?


1. כמו בארוחות - עדיף לשמור על שעה קבועה ועל "טקס" שגרתי. כל שינוי בתהליך המקלחת עלול להוביל לבלבול וכתוצאה מכך לסירוב להתקלח. לכן נשמור עד כמה שאפשר על תהליך ברור ומוכר.

2. ניצור תנאים נוחים לרחצה - טמפרטורת מים נעימה, ריח טוב, מוזיקה מוכרת ותאורה לא חזקה מדי ולא חלשה מדי.

3. צמצום הפריטים בתוך המקלחת. עדיף להשתמש באותו התכשיר, וכדאי שיהיה רב שימושי. אדם דימנטי עלול להתבלבל לאחר שנכנס למקלחת וראה שני סוגי שמפו, מרכך וסבון גוף. לכן נשמור על סביבה סטרילית ופשוטה עד כמה שאפשר.

4. הזהרו מתחושות גופניות לא נעימות. הקפידו שזרם המים לא יהיה חזק מדי, ושחדר הרחצה עצמו בטמפרטורה נעימה. בנוסף, כדאי להשתמש בסבון "אל דמע" בכדי למנוע מצב של צריבת עיניים.


חשוב לקרוא עוד על הנושא בהרחבה.

קבוצת הורים

הצטרפ/י

יצירת קשר

שלח/י הודעה

מייל

שלח/י

חייג

‭‭‭052-6868540

זה המקום להשאיר פרטים כדי שנוכל ליצור קשר, להכיר ולסייע.

ליאת כהן - עובדת סוציאלית

הפנייה נישלחה בהצלחה

מלאו את הפרטים ליצירת קשר

bottom of page