top of page
  • holdingliat

יום אחד מישהו התקשר וסיפר שאמא מסתובבת ברחוב כבר שעה...

עודכן: 21 בנוב׳ 2021

לפני שבוע, התקשרה אלי אישה חביבה בשם נעמה (שם בדוי). נעמה סיפרה לי על אמא שלה דליה, והיא ההשראה לקיום שבוע התמיכה הזה בנושא אלצהיימר ודימנציה:

"בהתחלה חשבו שזו התנהגות נורמטיבית לגיל השלישי" נעמה שיתפה אותי. "היא הייתה מאבדת את המפתח לבית כל הזמן, ולעיתים שוכחת כיצד להכין את מנת הדגל שלה - קובה סלק מדהים! אבל לצערנו שינויי ההתנהגות המשיכו לדפוק על דלתנו…"

"התחלנו לחשוש כשאמא שכחה כיצד לחזור הביתה. יום אחד התקשר אלינו מישהו ואמר שאמא מסתובבת באותו הרחוב כבר כמעט שעה, וביקש שנבוא לאסוף איתה. כמה ימים לאחר מכן הלכנו לאבחון וגילינו שאמא חולת דימנציה."

ניסיתי לנחם את נעמה עד כמה שאפשר, וביקשתי שתמשיך לספר בכדי שנוכל להבין מה כדאי לעשות.

"היום אמא כבר מתמודדת עם קשיי זכרון מאוד קשים. בקושי זוכרת את הנכדים ולא יודעת לבצע מטלות בית פשוטות, שלא נדבר על הקובה סלק... היא נוהגת לחזור על עצמה שוב ושוב - ומסוגלת להגיד את אותו המשפט 20 פעמים מבלי להבין למה משיבים לה בקוצר רוח"

"עם זה אני עוד יכולה לחיות" אמרה נעמה, "אבל לאחרונה חלה התדרדרות." "אמא החלה להתנהג בצורה אגרסיבית ואלימה. בנוסף, היא כבר לא מוכנה להתקלח ואיבדה את התאבון.

אשמח שתעזרי לי - אני מרגישה שאני מאבדת את אמא."

דבר ראשון, הבהרתי לה שאחד הדברים החשובים ביותר שעליה לעשות, זה לפרוק ולשתף. הורה חולה זקוק לילד שלו במיטבו. הורה חולה זקוק לילד שיש לו כוחות לטפל בו ולדאוג לו. ילד מוצף, שמרגיש שהוא מתקשה להתמודד - הוא ילד שלא יכול לטפל בהורה דימנטי כראוי.

ייעצתי לה מה לעשות בנוגע להתנהגות המאתגרת של אמא (ארחיב בפוסט "טיפ שבועי" ביום חמישי), והתחלנו לחשוב מה עושים הלאה.

סיכמנו שנעמה תתחיל להקפיד על דרכי מניעה - שינה טובה, משחקי זכרון, ריבוי מפגשים חברתיים ועוד. בנוסף לכך, ייעצתי לה לפנות לרופא מלווה ממאגר המומחים שלנו, על מנת שיאבחן את המצב וימליץ על טיפול תרופתי נכון.

ולבסוף, קבענו שאחת לכמה שבועות נשוחח בטלפון. נעמה תספר לי על השינויים שקרו, וכיצד היא מגיבה אליהם - ואני אתן מעט טיפים, אך בעיקר אקשיב.

בני משפחות הדינמציה ואלצהיימר. חשוב מאוד שתפנו לאיש מקצוע בתחום. אתם צריכים שיקשיבו לכם, יאבחנו את הבעיות ויספקו לכם פתרונות. זכרו כי הרבה חולים חווים שינויי ההתנהגות דומים, כמו סירוב להתקלח ולאכול… אתם לא לבד בהתמודדות הזו, וניתן להקל על המחלות באמצעות טיפולי מניעה וטיפול תרופתי.

דימנציה ואלצהיימר הן מחלות מאתגרות.


רק בריאות לכולם

ליאת.

קבוצת הורים

הצטרפ/י

יצירת קשר

שלח/י הודעה

מייל

שלח/י

חייג

‭‭‭052-6868540

זה המקום להשאיר פרטים כדי שנוכל ליצור קשר, להכיר ולסייע.

ליאת כהן - עובדת סוציאלית

הפנייה נישלחה בהצלחה

מלאו את הפרטים ליצירת קשר

bottom of page