top of page
  • holdingliat

מה ההבדל בין פסיכוגריאטר לגריאטר?

עודכן: 11 בדצמ׳ 2021



מה ההבדל בין גריאטר לפסיכוגריאטר?


משפחות רבות, המטפלות באדם סיעודי, מופנות אל גריאטר או אל פסיכוגריאטר, כאשר מתעוררת בעייה רפואית. לעיתים, אף מדריכים את המשפחה לפנות אל שניהם. אני בטוחה שאנשים רבים שאלו תהו על הדומה והשונה בין שני סוגי הרופאים.

אז מה הוא בעצם ההבדל בין הרופא הגריאטרי לעמיתו הפסיכוגריאטר? בואו ונלמד הסבר מזורז על ההבדלים ביניהם ומתי צריך להיעזר בכל אחד מהם:


מה הוא גריאטר:

גריאטר הוא רופא שעבר התמחות וקיבל תעודת מומחה בתחום הטיפול בבני הגיל השלישי. גריאטר הוא הרופא לפנות אליו לאבחון וטיפול של מחלות ובעיות גופניות הנובעות ספציפית מזקנה. מהו תפקידו של הרופא הגריאטר?

עיקר תפקידו של הרופא הגריאטרי הוא אבחון וטיפול ראשוני. בדרך כלל הגריאטר מבצע הערכה כללית של המטופל, נותן מענה ולאחר מכן מפנה אל הרופא המומחה בתחום הספציפי של הבעייה שלשמה הגיעו המטופלים.

בכדי להקל על ההבנה, ניתן להשוות את הגריאטר לרופא משפחה - שניהם מאבחנים את הבעייה, מספקים מענה ראשוני, ובמידת הצורך מפנים הלאה. הגריאטר אמור להכיר את כלל המקרים הרפואיים של המטופל ולדעת להסתכל על המצב הכולל, ולא רק על בעייה ספציפית.

עם זאת, לאחר שהגיע המטופל לגיל מבוגר, מומלץ לפנות לגריאטר גם עבור בעיות רפואיות כלליות כמו דלקת ריאות, מיגרנות וכו', וכן עבור שיקומים.

מדוע יש צורך ברופא בגיל השלישי?

מאחר וגופנו פועל כיחידה אחת, ובעייה אחת לרוב תהיה קשורה גם לבעייה אחרת ותשפיע עליה. לא פחות חשוב מכך – צריך לזכור שאנשים רבים, בהגיעם לגיל השלישי, נוטלים תרופות רבות יותר מאשר האדם הממוצע. לכן חשוב שיהיה פיקוח של גריאטר שידע להתאים בין התרופות השונות, ולהתייחס לכל בעייה לא רק בפני עצמה אלא גם כחלק ממכלול שלם, וכמובן בפרספקטיבה אל מול גיל המטופל.

מתי צריך לפנות לגריאטר?


1.כאשר מופיעות מחלות הנפוצות בגיל מבוגר (מחלות לב, אירועים מוחיים, לחץ דם גבוה, שברי אגן וכו'). 2.כאשר זקוקים לתהליכי שיקום מותאמים למבוגרים. 3.כאשר רוצים לעשות שינוי או התאמה בין תרופות. 4.במקרים נוספים הדורשים פרספקטיבה רפואית התואמת את גילו של המטופל.

אז מה הוא תפקידו של הפסיכוגריאטר?


פסיכוגריאטר הוא פסיכיאטר או גריאטר המתמחה באבחון וטיפול של בעיות נפשיות וקוגניטיביות בקרב בני הגיל השלישי.

במעט שונה מהגריאטר, הפסיכוגריאטר מטפל בכלל הבעיות הנפשיות אצל מבוגרים, ולאו דווקא בבעיות הנובעות דווקא מהגיל.

תחום הפסיכוגריאטריה בעצם מהווה שילוב בין תחום הגריאטריה לתחום הפסיכיאטריה.

עם זאת חשוב לציין כי בישראל עדיין אין תעודה רשמית לתפקוד בתור פסיכוגריאטר, אך כמובן שאדם המגדיר את עצמו כפסיכוגריאטר חייב להיות בעל תעודת פסיכיאטר. כלומר - בשונה מן הגריאטר שקיבל תעודת רופא ולאחר מכן עבר התמחות בטיפול במבוגרים, הפסיכוגריאטר הוא פסיכיאטר המגדיר את עצמו כמטפל בבני הגיל השלישי ללא תעודת התמחות רשמית.

בדרך כלל הפסיכוגריאטר יגיע למגורי המטופל, יאבחן את מצבו הנפשי, וימליץ על תוכנית פעולה לשיפור מצבו הנפשי והקוגניטיבי. עליו להתחשב גם בסיטואציה המשפחתית בה נמצאים המטופל ומשפחתו, בסיטואציה הכלכלית ובכלל הגורמים המשפיעים על מצבו הנפשי של המטופל.

הפסיכוגריאטר הוא למעשה פסיכיאטר לכל דבר ועניין. והוא רשאי לספק תרופות פסיכיאטריות לאדם הזקוק להם, מתוך התחשבות במצבו הרפואי, קיומי, משפחתי וכו'.


מתי פונים אל פסיכוגריאטר?


כאשר אדם מבוגר מתחיל לפתח תסמיני דכאון, חרדה, חוסר התמצאות או בכל שאר הבעיות הנפשיות. אלו אמנם בעיות הקיימות אצל כלל האוכלוסייה, אך שכיחות מאוד בקרב בני הגיל השלישי.

בנוסף, טיפול בדמנציה ובאלצהיימר יתבצע גם כן אצל פסיכוגריאטר. באופן כללי, כאשר חלה כל ירידה ביכולת הקוגניטיבית (לדוגמא – ירידה ביכולת הדיבור, הזיכרון, הקריאה והכתיבה וכו') מומלץ לפנות אל פסיכוגריאטר.

נהוג להיעזר בפסיכוגריאטר גם במקרים בהם צריך לבחון את יכולת השיפוט של אדם מבוגר. מבחינה משפטית, אדם צריך להיות מסוגל להגיע להחלטות מושכלות ביכולות עצמו ללא השפעה חיצונית. ולכן כאשר משפחה מעוניינת לבצע אפוטרופסות על המבוגר, או במקרים של ירושה, מעריך הפסיכוגריאטר האם האדם המבוגר כשיר לקבל החלטות.


לסיכום:


1.הדומה בין הרופאים הוא שתחום ההתמחות של שניהם הוא טיפול בבני הגיל השלישי.

2.ההבדל בין המומחים נובע ממהות התפקיד והעבודה שהם מבצעים בפועל.

3.הגריאטר אמון על הטיפול בפן הרפואי, והפסיכוגריאטר אמון על הטיפול בפן הנפשי וביכולת המוחית.

4.חשוב לציין כי כל אחד מהם אמור וצריך להכיר את תחומו של השני ולדעת להתחשב בו, מאחר שהגוף והנפש קשורים זה בזה.


הכותבת ליאת כהן היא עובדת סוציאלית בעלת התמחות בתחום הסיעוד והזקנה, ומנהלת ומייסדת חברת הולדינג – חברה לניהול תיקים בעולם הסיעוד.


לפרטים נוספים על שירותי חברת הולדינד צפו בסרטון המצורף!







977 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

קבוצת הורים

הצטרפ/י

יצירת קשר

שלח/י הודעה

מייל

שלח/י

חייג

‭‭‭052-6868540

זה המקום להשאיר פרטים כדי שנוכל ליצור קשר, להכיר ולסייע.

ליאת כהן - עובדת סוציאלית

הפנייה נישלחה בהצלחה

מלאו את הפרטים ליצירת קשר

bottom of page